آخرین اخبار
اجرای پنج پروژه مسیرگشایی جدید در منطقه ۲ تبریز

طی سال جاری محقق شد
اجرای پنج پروژه مسیرگشایی جدید در منطقه ۲ تبریز

۷هزار میلیاردتومان بر اساس قیمت روز برای خط یک مترو تبریز هزینه شده است

محمدباقر بهشتی؛
۷هزار میلیاردتومان بر اساس قیمت روز برای خط یک مترو تبریز هزینه شده است

ز احداث ۱۲تقاطع غیرهمسطح تا کاشت یک میلیون درخت/  قطار شهری به عنوان پروژه نخست و اولویت‌دار شهرداری تبریز

جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ از زبان شهردار تبریز؛
ز احداث ۱۲تقاطع غیرهمسطح تا کاشت یک میلیون درخت/ قطار شهری به عنوان پروژه نخست و اولویت‌دار شهرداری ...

هوای پاک و استفاده از حمل و نقل عمومی رابطه مستقیم باهم دارند

هوای پاک و استفاده از حمل و نقل عمومی رابطه مستقیم باهم دارند

آرشیو Print RSS
 
  امروز
چهارشنبه
بهمن 1398
2
قمری:27 جمادى الأولى 1441

میلادی:22 ژانویه 2020
 
تاریخ : يکشنبه 8 دي 1398     |     کد : 3102

میزگرد شهریار با موضوع حمل و نقل «۲»

ترافیک تبریز؛ علت‌ها و راهکارها/ جرائم تخلفات رانندگی بازدارندگی کافی ندارد

تعدادی از مسئولان و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک به مناسبت ۲۶آذر با حضور در میزگرد پایگاه خبری شهریار، به بررسی تازه ترین مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند.

 

شهریارتبریز/ محمود نصیرپور: ۵۰ سال پیش در تبریز ماشین بود، اتوبوس بود...، اما ترافیک نبود. ترافیکی که در ناخواسته ترین شکل ممکن، امروز به پای ثابت برنامه روزمره شهروندان تبدیل شده است.

عده ای معتقدند افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تعداد خودروها باعث به وجود آمدن ترافیک می شود، عده ای می گویند همه تقصیرها سر فرهنگی هست که نیست و جمعی دیگر بر این باورند که بستر شهر برای این حجم از خودرو آماده نیست.

چیزی که هست این است که مردم از ترافیک کلافه شده اند؛ فقط مردم تبریز نه بلکه ساکنان تمام شهرهایی با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیون نفر نصف روزشان را پشت فرمان می گذرانند و می گویند فرمان زندگی دیگر از دست شان در رفته است.

پایگاه خبری شهریار در سومین میزگرد رسانه ای خود که به مناسبت روز حمل و نقل برگزار شد، با حضور مهدی یوسفی معاون حمل و نقل شهردار تبریز، اصغر آدی بیگ مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز، سرهنگ یونس منفرد رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی و تورج جودی کارشناس مسائل حمل و نقل به بررسی جدیدترین موضوعات ترافیکی کلانشهر تبریز پرداخت. موضوعاتی که همه می دانند با یک یا دو جلسه حل نمی شود، اما هیچکس شک ندارد که همین گفتگوها می تواند مقدمه ای برای رفع مشکلات و کاستی ها باشد.

 

یکی از عوامل اصلی کندی تردد در هسته مرکزی شهر، مراجعه شهروندان به ادارات و مراکز خدماتی است، چه راهکارهایی برای حل این معضل وجود دارد؟

اصغر آدی بیگ: اغلب اداراتی که میزان مراجعه شهروندان به آنها بالاست، در هسته مرکزی شهر قرار دارند و این موجب شده تا تردد در این مناطق بیشتر باشد. یکی از راهکارهایی که می تواند این میزان مراجعه به مرکز شهر را کاهش دهد، انتقال برخی ادارات به خارج از هسته مرکزی است. به عنوان مثال فرماندهی انتظامی از مرکز شهر به اتوبان کسایی منتقل شده تا بار ترافیکی قابل توجهی را حذف کند و ما انتظار داریم تا دیگر ادارات هم این گونه عمل کنند. البته تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، ادارات می توانند خدمات خود را به صورت نرم افزار و اپلیکیشن ارائه دهند.

ادارات و مراکز خدماتی باید با پلیس و شهرداری همکاری کنند تا بتوانیم اقداماتی مثمر ثمر در شهر انجام دهیم. در این راستا با اداراتی که ارباب رجوع بیشتری دارند، مکاتبه کرده ایم که خدمات خود را در قالب اپلیکیشن ارائه دهند تا میزان مراجعه شهروندان به ادارات کمتر باشد.

بیمارستان ها از دیگر عوامل ایجاد ترافیک هستند و دلیل آن نیز علاوه بر مراجعه کننده زیاد، فقدان پارکینگ برای این مراکز است. برای مثال یک بیمارستان فضای پارک خودرو در داخل مجموعه را تبدیل به یک کاربری دیگر کرده است که این کار مصداق همان فرهنگ غلطی است که ما زباله خانه خود را در خیابان بیندازیم. از سویی بعضی ادارات نیز درب پارکینگ خود را می بندند و بدین ترتیب ارباب رجوع مجبور است تا به صورت دوبله پارک و ترافیک خیابان را مختل کند. 

اجرای طرح زوج یا فرد نیز یکی دیگر از این راهکارهاست و ما حتی اگر بتوانیم پنج درصد در اجرای این طرح موفق عمل کنیم و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی را برای شهروندان تبدیل به فرهنگ کنیم، بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر ما حل می شود.

آیا مشکل ترافیک شهر تبریز نبود زیرساخت ها است یا مشکل فرهنگ وجود دارد؟

سرهنگ یونس منفرد: مشکل زیرساخت‌ها در تبریز کاملا اساسی است و کافی است نگاهی به مقابل برخی بیمارستان ها بیندازید. قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز در سال ۹۰ تصویب شده و اکنون هشت سال از آن می گذرد. جریمه یک سری تخلفات رانندگی همان جریمه سال ۹۰ است اما بازدارندگی اش به آن اندازه نیست.

در خصوص خیابان های منتهی به بیمارستان ها و به ویژه مقابل درب ورودی آن ها، طبق بررسی هایی که کردیم، به راهکار ساده ای رسیدیم که بر اساس آن، ورودی و خروجی بیمارستان ها را از هم جدا کنیم اما آن را انجام ندادند. زوج و فرد کردن زمان ملاقات بیمارستان های امام رضا (ع) و شهید مدنی، راهکاری بود که تا حدودی میزان ترافیک این منطقه را کاهش داد. در منطقه نصف‌راه نیز، یک سری کاربری ها از جمله کانون زبان، مجتمع ستاره باران و ...  باعث کندی تردد شده است.

در بحث فرهنگ اما، عمده معضل ما توقف دوبله و سوبله خودروها است و متاسفانه بعضی از شهروندان دقیقا در جایی که کار دارند، خودروی خود را پارک می کنند و ۳۰ هزار تومان جریمه را که برای پارک دوبله رقم زیادی نیست، به جان می خرند. البته با همه این شرایط اگر بگوییم که همه جای تبریز ترافیک است، نا انصافی کرده ایم. ما سعی می کنیم تردد سریع و ایمن برای شهروندان فراهم کنیم و با این شرایط خوشبختانه در هیچ جای تبریز گره ترافیکی نداریم.

طرح زوج و فرد چه تاثیری در روان شدن ترافیک و کاهش میزان آلودگی هوا دارد؟

سرهنگ یونس منفرد: ترافیک در هسته مرکزی شهر از زمان اجرای طرح زوج یا فرد، روان تر شده است و خوشبختانه وضعیت در تبریز به گونه ای نیست که همانند برخی شهرها، یک خودرو ۲۰ دقیقه ثابت در ترافیک بماند و حرکتی نکند. ما و همه ارگان ها برای رفع معضل ترافیک تلاش می کنیم اما تا مشارکت مردم نباشد، ارگان ها نمی توانند در این زمینه اقدامات کارساز انجام دهند.

در بحث آلودگی هوا، اینکه این پدیده چطور باعث مختل شدن زندگی روزمره می شود، باید بدانیم که آلودگی هوا از جای دیگری به ما تحمیل نشده و نتیجه احترام قائل نشدن خودِ شهروندان برای حقوق شهروندی است و در این خصوص برای مثال، خیلی از شهروندان خودروهای تک سرنشین را به خودروهای حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند. خوشبختانه ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در تبریز خوب است و جا دارد از شهردار تبریز و زیرمجموعه ایشان به دلیل فعالیت خوب در بحث حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو تشکر کنم. با وجود این ظرفیت خوب، مردم به جای اینکه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، متاسفانه اغلب از خودروهای تک سرنشین استفاده می کنند و همین امر باعث ایجاد آلودگی هوا می شود.

در آلودگی هوا، اگر سهم وسایل نقلیه را ۳۰ درصد اعلام کنیم، در این بین بیش از نیمی از آن وسایل نقلیه مربوط به سهم خودروهای شخصی است و بر این اساس ما نیازمند این هستیم که شهروندان خود را تابع مقررات کنند. لزومی ندارد که ما برای انجام امور شخصی، با خودروی خود به هسته مرکزی شهر بیاییم و بهتر است از خودروهای عمومی استفاده کنیم.

با وجود میزان زیاد آلودگی هوا و ترافیک نسبی در تبریز، ایجاد سیستم حمل و نقل پاک چه مقدار ضروری به نظر می رسد؟

تورج جودی: در خصوص مقابله با آلودگی هوا، مباحثی همچون وجود زیرساخت های مناسب، تراکم زدایی و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی مطرح است. تبریز یک شهر با بافت تاریخی است و شهر مدرنی نیست که از ابتدا اصول شهرسازی و ترافیکی در آن رعایت شده باشد. تبریز شهر طولی از شرق به غرب است و برای حل ترافیک آن، راهکارهایی از جمله تمرکز زدایی مشاغل وجود دارد. به عنوان مثال مناطق پزشکی در یک منطقه از هسته مرکزی متمرکز شده و ترافیک ایجاد کرده است که لازم است این تمرکز از مرکز شهر جدا شود.

در بحث سیستم حمل و نقل عمومی، لازم است که این سیستم اصلاح و تقویت شود تا شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. اگر این سیستم تقویت شود و استفاده از آن تسهیل یابد، میزان استفاده مردم از آن بیشتر می شود. تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و ایجاد فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز در این بین لازم است.

برای شهری همچون تبریز، وجود مترو و یا تراموا که جزو سیستم های حمل و نقل پاک است می تواند از میدان بسیج تا راه آهن، شرق تبریز را به غرب شهر وصل کند که با ایجاد و توسعه این سیستم حمل و نقل عمومی، مشکلات مختلف ترافیکی تبریز تا حدود زیادی حل می شود.

استفاده از دوچرخه می تواند یک راهکار ساده برای مقابله با ترافیک و آلودگی هوا باشد. چطور می توان این فرهنگ را در تبریز گسترش داد؟

مهدی یوسفی: لازمه های یک مد حمل و نقل همچون دوچرخه سواری شامل فرهنگ سازی، استقبال مردم و ترکیب دادن آن با دیگر سیستم های حمل و نقل است و طی آن ساختاری که ایجاد می شود، مبتنی بر حمل و نقل ترکیبی است.

در تبریز ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده راه، اولویت اصلی شهرداری است و با توجه به اقداماتی که در بحث مترو انجام شده است، احداث این مسیرها و اجرای آن نیز جزو اولویت های مدیریت شهری بوده و در این راستا پلیس هم در کنار شهرداری است.

یکی از بحث هایی که در حمل و نقل نیاز است بدانیم، فرهنگ استفاده و استقبال از آن است. سیستم حمل و نقل با دوچرخه و موتور برقی، مدل خاصی است که در فرهنگ تبریز استقبال زیادی از آن نمی شود. مسیرهای دوچرخه سواری در تبریز یکپارچه نیست و رینک متصلی وجود ندارد و با این شرایط نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه استقبالی از این سیستم حمل و نقل می شود.

اگر بخواهیم سیستم حمل و نقل پاک را راه اندازی کنیم، باید ابتدا زیرساخت ها را ایجاد کنیم و امکاناتی از جمله خود دوچرخه را فراهم کنیم که در این ارتباط، تفاهم نامه اولیه ای با بانک شهر امضا کردیم و به دنبال این هستیم که با وام های درصد پایین، کمک کنیم تا و دوچرخه تهیه شود و این سیستم راه اندازی شود.

آیا با فعال بودن بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی، شهروندان به حد کافی از آن استفاده می کنند؟

یوسفی: شهرداری تبریز طی دو سال اخیر، رقمی در حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده که امیدوارم با وجود این هزینه، از این سیستم حمل و نقل استفاده بهینه شود. در تبریز ۵۰ درصد از سیستم حمل و نقل عمومی مورد استفاده است و  امیدوارم با زیرساخت هایی که شهرداری برای شهروندان ایجاد می کند، روزی شاهد ۷۵ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک از سوی شهروندان باشیم که با این شرایط ترافیکی روان و آرام در سطح شهر حاکم می شود و نیازی به اجرای طرح های مسکن و موقت نیست.

در بحث استفاده از اتوبوسهای شرکت واحد، با توجه بافت شهری و حجم ترافیکی این آمار روزانه بالغ بر سه هزار ۸۰۰ سرویس انجام می گیرد که این آمار برای اولین بار اعلام می شود. بر این اساس هرگاه ترافیک زیاد باشد، این آمار سرویس دهی پایین است و زمان انتظار بالا می رود و هرگاه حجم ترافیکی کمتر باشد سرویس دهی بیشتر و زمان انتظار کمتر می شود.


روابط عمومی معاونت حمل و نقل